Retail design specialist | Eigenaar Thies Design
Kerstmis is traditiegetrouw de maand waarin je als winkelier een flink stuk van je jaaromzet kunt pakken. Maar het is daarmee ook meteen een superdrukke maand, die heel veel voorbereiding vraagt. Het is slim om daar nu alvast over na te denken, zodat je na Sinterklaas meteen aan de gang kunt met je kerstinrichting. Met dit stappenplan kun je vandaag al een kickstart maken!
Vertrouwde kerst
Dit is de meest klassieke trend die bijna ieder jaar, net in een ander jasje, terugkomt. Het kleurenpalet bestaat uit donkerrood, goud, diepgroen en natuurtinten. Vogeltjes, dennenappels en luxe handgedecoreerde kerstballen ga je zeker tegenkomen.
Futuristische kerst
Deze trend is echt nieuw en zal een kleinere doelgroep aanspreken. Maar als dit jouw publiek is: go for it! Denk aan neonverlichting, transparante ballen en ornamenten met een surrealistische look. De kleuren die daarbij horen? Mint, lila, oranje en zwart. Dat je op gaat vallen is zeker!
Rustige kerst
Een minimalistische trend met veel invloeden vanuit de natuur. Lichte kleuren en materialen, ton-sur-ton en less is more. Met kleuren als beige, goud, poederroze en brons creëer je een warme sfeer. Verwerk natuurlijke materialen in je presentatie voor nog meer warmte.
Glitter & Glamour kerst
Deze trend, die de afgelopen jaren langzaam in opkomst kwam, gaat nu helemaal over the top! Roze, goud en glitter. Uitbundig, kleurrijk en more is more! Vooral de luxe ornamenten in de vorm van tassen, schoenen en champagneglazen doen het goed bij shopaholics en beautylovers.
Bedenk welke trend het best bij jouw kernwaarden en je winkelinrichting past. Zorg dat je verhaal blijft kloppen. Dompel je winkel onder in kerstsfeer, maar blijf wel herkenbaar. Een handig hulpmiddel bij het zoeken naar jouw kerststijl, is het maken van een moodboard. Door afbeeldingen te filteren en samen te brengen, ontstaat een concept voor jouw kerstinrichting. Dat kan door old school plaatjes te knippen en te plakken, maar Pinterest is echt je grootste vriend. Jij maakt het begin door sfeerplaatjes te verzamelen op een board. Daarna denkt Pinterest met je mee en krijg je mooie suggesties. Dat werkt lekker snel! Tip: gebruik niet meer dan drie hoofdkleuren in je moodboard. Door jezelf hierin enigszins te beperken, hou je rust en eenheid in je presentatie.
Niet je héle winkel hoeft te blinken. Het gevaar is dat het winkelend publiek dan geen aandacht meer heeft voor de mooie cadeaus die ze eigenlijk kwamen kopen. Zorg er juist voor dat je je op een paar strategische punten helemaal uitleeft. Deze kerstclusters trekken de aandacht, dus hier presenteer je jouw allerbeste kerstartikelen. Dit zijn de plekken waar de kerstsfeer helemaal tot leven komt. De andere delen van je winkel hou je rustiger, met basisversiering.
Wat zijn goede plekken voor een kerstcluster? Dat zijn de zones in je winkel waar je ogen bijna vanzelf naartoe getrokken worden. Een verhoging, een grote lege muur of een ‘pleintje’. Maar vergeet ook zeker de entree en je toonbank niet!
En dan bedoel ik: wat wil je per kerstcluster bereiken?
De entree moet vooral uitnodigend zijn. Een rode loper die naar binnen leidt, fijne muziek, een etalage die jouw (kerst)verhaal vertelt.
Een feelgoodhoekje is ook een goed idee. Met een schattig kersttafereeltje verkoop je misschien niets, maar je publiek schiet acuut in een gezellige shopmood.
Een hoge stelling tegen de muur is weer heel geschikt om je luxe kerstcadeaus te presenteren, zodat die als warme broodjes over de toonbank gaan. En die toonbank zelf is de ideale plek om aan bijverkoop te doen
Tip: Voeg aan ieder kerstcluster iets unieks toe, wat nergens anders in de winkel te zien is. Dit STOP-effect is de eyecatcher van je presentatie en doet wonderen voor je klantbeleving.
Het is pas kerst als je klant dat voelt. Dat doe je door alle zintuigen aan te spreken en je klant op die manier mee te nemen in jouw kerstverhaal. Een kraampje bij de entree met warme choco en glühwein zorgt letterlijk voor warmte. Met fijne muziek, zachte lichtjes en wat sneeuwvlokken hier en daar creëer je al snel een winterwonderland. Een rijk gedecoreerde tafel met een overvloed aan mooi servies en kaarsen vertelt: hier is het gezellig!
Nu je precies in je hoofd hebt hoe jouw winkel eruit moet gaan zien, is het tijd om lijstjes te maken.
Zorg dat alle elementen elkaar én jouw collectie versterken. Check of je verhaal terugkomt in je plan. Check je kleuren (maximaal drie!) Maak je boodschappenlijstje en ga op inkoop.
Presenteer kant & klare cadeaupakketten. Dat ziet er ontzettend feestelijk uit en je maakt het je klanten nog een stukje gemakkelijker om toffe kerstinkopen te doen.
Laat zien dat je ook pakketten op maat kunt maken. Het geven van een persoonlijk cadeau doet het altijd goed!
Laat in je etalage ook ingepakte cadeaus zien. Voorbijgangers zien dat jij er echt iets moois van maakt en worden getriggerd om bij jou te komen kopen.
Prijs je producten. Het leven is al duur genoeg. Mensen willen weten wat iets kost, dus zorg dat je duidelijk bent over de prijs.
Presenteer je bijverkoop naast de kassa. Die batterijen, grappige kerstsokken en dat mooie cadeaupapier worden zo heel gemakkelijk toegevoegd aan het winkelmandje.
Social media is de nieuwe vorm van mond-tot-mondreclame. En heel erg effectief! Maak een hoekje in je winkel dat erom vraagt om gefotografeerd te worden. Zet er een bordje bij met ‘selfie time’ of voeg simpelweg het logo van instagram toe. Misschien zelfs met je eigen hashtag?
Dit instagrammable hoekje kom je straks overal tegen op social media. Deel het weer in je stories en het verhaal verspreidt zich vanzelf. Het werkt!
Oké, in grote lijnen weet je nu wat je te doen staat. De tijd dringt, dus het is wel zaak om nu actie te ondernemen. Wil je een vliegende start maken en totaal geïnspireerd aan de slag gaan met je kerstinrichting? Plan dan een uurtje sparren met me in.
Daarnaast ontvang je mijn exclusieve checklist, waarmee je jouw presentatie gegarandeerd een STOP-effect geeft.
Met mijn out-of-the-box-ideeën inspireer ik jou om met andere ogen naar je winkel te kijken. Ik geef je tips waardoor jij je omzet sowieso gaat verhogen. Daarmee verdien je de investering van 77 euro zo weer terug.