Vijf verkooptechnieken voor een perfecte winkelinrichting

Blog

5 tips: zó wordt je klant een koper

Marith Thies

Retail design specialist | Eigenaar Thies Design

de psychologie van het verkopen

Verkopen gaat maar voor de helft over het aanbieden van de juiste producten aan de juiste klant.

Wist je dat?

Wanneer je weet dat je dit op orde hebt, kun je je gaan richten op de andere kant:

de psychologie van het verkopen.

Vijf manieren om van je klant een koper te maken

01.

Je prijskaartje.

Je prijskaartje zegt meer dan je denkt .Uit onderzoek is gebleken dat de plaats van de prijs veel uitmaakt. Staat hij links op het kaartje? Dan vinden we het al snel een goede deal. Een prijs die rechts op het kaartje staat, associëren we sneller met exclusieve producten. Ben jij team links of team rechts?

02.

Bied een keuze.

Verkoop je kaarsen? Zorg dan dat je meerdere soorten in het assortiment hebt. Wanneer de ene kaars net niet is wat de klant zoekt, is er altijd een alternatief voorhanden. Ook in prijs kun je op die manier variëren. Die mooie tas is best duur. Maar gelukkig is er ook een tas die iets kleiner, maar wel veel goedkoper is. Alleen jij weet dat juist op díe tas de meeste marge zit!

03.

Haal je klok van de muur.

Wanneer je lekker aan het shoppen bent, wil je eigenlijk gewoon in die fijne bubbel blijven. De tijd herinnert je er alleen maar aan dat de middag al bijna om is. Of dat je écht naar huis moet

04.

Eerst het nuttige, dan het aangename.

Supermarkten hebben dit goed begrepen: je komt altijd binnen bij het groente en fruit. Wanneer je die eenmaal in je karretje hebt liggen, is de stap gemakkelijk om óók iets lekkers te snacken mee te nemen. In andere winkels werkt dit ook zo. Leg nuttige producten vooraan. Die warme mutsen, bijvoorbeeld. Dan kan daarna het funshoppen beginnen!

05.

Spreek je klanten altijd aan.

Heet je klant welkom, vraag of je kunt helpen of maak gewoon een babbeltje. Het zorgt ervoor dat je klanten zich gezien en gehoord voelen. Die persoonlijke aandacht blijft als een positieve associatie met jouw winkel achter. En daardoor komt je klant graag nog eens bij je terug.

Winkeladvies

Loop je echt helemaal vast met je winkelinrichting? En heb je de behoefte om met een specialist te sparren over jouw ideeën en hoe jij je winkel beter kan inrichting? Laten we dan vrijblijvend kennismaken.

Favorieten

Andere lazen ook:

Mobiele versie afsluiten